به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس ، ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ بود که پس از برگزاری جلسههای طولانیمدت با حضور مدیران شهرداری و مدیرعامل بانک رفاه کارگران اعلام شد که توافقات لازم مبنی بر آزادسازی پول اوراق مشارکت مالی بابت حمایت از حمل و نقل عمومی پایتخت و به طور خاص کمک به شبکه مترو و اتوبوسرانی صورت پذیرفته است.
پس از آن روز پیامهای متعدد و البته امیدوارکنندهای در زمینه اتفاقات خوب پیشرو برای توسعه حمل و نقل عمومی تهران در رسانهها و شبکههای اجتماعی بازتاب یافت. از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته تا شهردار تهران، اعضای شورای شهر و حتی رئیس کل بانک مرکزی و سازمان شهرداریا و دهیاریهای وزارت کشور همگی از این اتفاقنظر اظهار خشنودی کردند.
۱۱۰ روز گذشت و خبری از پول اوراق مشارکت نیست
اما امروز پس از نگذشته حدود ۱۱۰ روز از آن جلسه امیدبخش هنوز خبری از پول اوراق مشارکت مالی سال ۱۳۹۸ که قرار بود توسط بانک رفاه کارگران به حساب شهرداری تهران در نزد بانک مرکزی ریخته شود، نیست.
آقای وزیر فقط همان روز خوشحال بود و کار خروجی نداشت
نکته جالبتوجه این بود که توئیت آن روز محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در پیامی با ابراز خرسندی از ایجاد کمک به توسعه حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران چنین نوشت مفتخر و مسرورم که از میان بانکهای کشور بانک رفاه کارگران امکان انتشار ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری تهران را داشته است تا ناوگان حمل و نقل عمومی شهری (اتوبوس و مترو) به فوریت توسعه یابد. امیدوارم این اقدام بانک رفاه کارساز بوده و آسایش بیشتر مردم را موجب شود.
۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت بانک رفاه به سرنوشت بانک آینده مبتلا شد
حال باید این سؤال از آقایان مسئول مطرح شود که چرا سرنوشت ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول اوراق مشارکت مالی اختصاصیافته به مترو و اتوبوس پایتخت گرفتار همان داستان معروف بانک آینده شده است؟ آن زمان هم ۹۱۰ میلیارد تومان پول اوراق مشارکت تا ماهها در نزد بانک آینده باقی ماند و پس از کش و قوسهای فراوان، در حالی که ارزش آن پول در گذر زمان به شدت تقلیل یافته بود، به سختی دراختیار یک کار عامالمنفعه قرار گرفت.
آقای وزیر مساعدت کنید/ کمک به شهروندان را نباید به اما و اگر سپرد
برای اوراق مشارکت سال ۹۸ باید نیمی از تضامین و وثیقهها توسط دولت به ودیعه گذاشته شود، ضمن اینکه باید توجه داشت شهرداری تهران یک نهاد عمومی شناختهشده است و وثایق ملکیاش هم اعتبار داردو نباید در قبال موضوع مهم توسعه حمل و نقل عمومی آن هم برای پایتختی که حدود ۱۰ میلیون جمعیت ساکن و شناور را در طول شبانهروز دربرمیگیرد چنین رفتار کرد و کمک به حال شهروندان را در اوضاع کنونی به اما و اگر سپرد. از آقای وزیر رفاه در این زمینه انتظار مساعدت و همراهی بیشتر از خودشان و مجموعه تحت نظرشان را داریم.
ماههاست که ۱۵۰۰ میلیارد پول اوراق مشارکت نزد بانک رفاه کارگران بلوکه شده است. مدیران شهری بارها گلایهمندی خود را در این زمینه ابراز کردهاند.
علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در این باره گفت:در تیرماه سال جاری، شهرداری تهران برای فروش ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسعه مترو با بانک رفاه به توافق رسید و قرار شد این اوراق توسط بانک رفاه منتشر شود.
وثایقی که مورد قبول نبود/پولی که بلوکه شد
وی گفت: مشکلاتی در تأمین وثایق ایجاد شده است. شهرداری تهران باید برای آزادسازی این پول، وثیقه نزد بانک بگذارد. اما تاکنون وثایق مورد قبول بانک نبوده است.
به گفته امام، مسئولان بانک میگویند ملک مورد وثیقه حتما باید پایان کار داشته باشد، در حالی که بسیاری از املاک در شهرداری پایان کار ندارند و عمدتاً شهرداری برای املاک خود پایان کار نگرفته است.
در صورتی که پول تزریق نشود در تحقق اهداف دچار مشکل می شویم
وی در خصوص توسعه مترو با وضعیت فعلی گفت: در صورتی که فرایند آزادسازی و تزریق پول طولانی شود، ما را در تحقق اهداف دچار مشکل میکند و قرار است پول اوراق مشارکت سال ۹۸ در خط ۳، ۶ و ۷ مورد استفاده قرار گیرد و اگر به موقع این پول واریز نشود، دچار مشکلاتی خواهیم شد.
برای آزادسازی ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت باید معاونت مالی اداری شهرداری و سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران وثایق لازم را دراختیار بانک رفاه قرار دهد، اما تاکنون مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است.
محمدنادر محمدزاده مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: ما در این زمینه دو نوع مشکل مواجه هستیم، یکسری مربوط به مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از شهرداری است که البته مربوط به گذشته است و سازمان تأمین اجتماعی پاسخ استعلام املاک را نمیدهد. لازم بذکر است طلبها ربطی هم به خود املاک موضوع وثایق ندارندو این کار درست نیست.
مشکل بعدی سخت گیری سیستم بانکی است
وی ادامه داد : مشکل بعدی سخت گیری سیستم بانکی است ،بانک به شهرداری مثل یک مشتری عادی برخورد میکند در حالیکه شهرداری یک شخصیت حقوقی خاص مثل دولت است و از لحاظ حقوقی نه قابلیت انحلال دارد و نه میتواند از اجرای تعهداتش فرار کند .
رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: گردش مالی شهرداری در سال بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است و پولی که قرار است ما از بانک بگیریم، گردش مالی یک ماه شهرداری هم نیست. در گذشته همکاریهای سیستم بانکی با توجه به این واقعیت انجام میگرفت و این موارد سریعتر حل میشد و وقتی شهردار با بانک صحبت میکرده و رسما اعلام میکردند که حسابهای ما دراختیار بانک است و هر وقت که سررسید صورت گیرد میتوانند از حساب برداشت کنند، بانک ها میپذیرفتند اما در حال حاضر این کار را انجام نمیدهند و صرفا وثیقه ملکی میخواهند
به گفته محمدزاده، این روش بانک خلاف قانون نیست، اما باید با نهادهایی مثل شهرداری کمی همکاری بیشتر صورت گیرد. ما هم اعلام کردهایم که حسابهای ما دراختیار شماست و کل پولی که از شما میگیریم، کمتر از گردش مالی یک ماه شهرداری است و همچنین این اوراق قرار است در توسعه مترو استفاده شود و در شرایط کرونایی فعلی، این کار میتواند کمک خوبی به توسعه مترو باشد.
از ارزش وثایق کم می کنند
وی تأکید کرد: از وثایقی که ما دراختیار بانک قرار میدهیم، از ارزش آن کم میکنند، به عنوان مثال؛ اگر ملک ما ۱۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد، کارشناس آن را ۸۰ میلیارد تومان قیمتگذاری میکند، ۳۰ درصد هم به خاطر ضریب اطمینان از آن کم میکنند و ملک را ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان ارزشگذاری میکنند، این در حالی است که ارزش واقعی ملک ۱۰۰ میلیارد تومان است.
به گفته محمدزاده، در حال حاضر مدارک حدود ۵۰۰میلیارد تومان ملک به دفترخانه جهت توثیق تحویل شده که تاکنون ۲۳۰ میلیارد تومان از وثایق در رهن بانک قرار گرفته است، البته به آن ضریب کاهنده هم خواهد خورد.
آزاد سازی پول به همکاری بانک بستگی دارد
وی در خصوص اینکه چه زمان این پول از بانک آزاد میشود، گفت: کاملاً بستگی به همکاری بانک دارد. البته ما ۶۰۰ میلیارد تومان وثیقه دیگر دراختیار بانک قرار دادیم که در حال ارزیابی آن هستند.
قرار است تا پایان سال جاری ۱۲ ایستگاه مترو در تهران افتتاح و آماده بهرهبرداری شود و اگر تزریق منابع صورت نگیرد، شاید اشکالاتی در بهرهبرداری ایجاد شود و در موعد مقرر تمام ایستگاهها آماده بهرهبرداری نشود.
هدفگذاری ما افتتاح ۱۲ ایستگاه تا پایان سال ۹۹ است
سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: هدفگذاری ما افتتاح ۱۲ ایستگاه تا پایان سال ۹۹ است.
وی در پاسخ به انتشار ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت گفت: در قانون هر ساله برای اوراق مشارکت، بودجه سالیانه لحاظ میشود. شهرداریها هم باید بتوانند این اوراق را جذب کنند، اما عمدتاً شهرداریها به دلیل مشکلات مالی و بدهیهای بانکی، کار سختی را برای وصول اوراق در پیش دارند.
به گفته هاشمی، در بند «هـ» ماده یک آئیننامه اجرایی قانون بودجه کل کشور، اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت داشتیم که ۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و یکهزار میلیارد تومان هم برای توسعه مترو در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص آزادسازی این پول گفت: تلاشهای زیادی کردیم تا مشکلاتمان را با بانک مرکزی و رفاه و سایر بانکها حل کنیم.
معاون شهردار تهران در خصوص وثایق برای آزادسازی اوراق گفت: در حال رفع مشکل تضامین هستند، اما برای استفاده از اصل منابع باید تضمینهای ملکی یا بانکی را تقدیم بانک رفاه کنیم.
البته اعضای شورای شهر بارها در خصوص بلوکه شدن یکهزار و ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت هشدار دادند، تا جایی که سیدحسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تأکید کرد که در شرایط بحرانی نمیتوان با مدیریت نشسته و جلسهای کاری از پیش برد و باید با جدیت تمام برای وصول ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت تلاش کرد.
وی تأکید کرد که اولویت شورای پنجم، حوزه حمل و نقل عمومی و توسعه آن است و مدعی هستیم که در این زمینه کوتاهی نکردهایم.
وی با بیان اینکه چند ماه است ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول نقد شهرداری در بانک رفاه مانده است، گفت: خواهشمندیم که این مبلغ را هر چه سریعتر نقد و خرج کنید.
براساس این گزارش، بارها اعضای شورای شهر هشدار دادند که وضعیت در متروی تهران بحرانی است و باید برای توسعه و خرید واگن اقدامات اساسی صورت گیرد. چند ماه است که ۱۵۰۰ میلیارد پول در بانک رفاه بلوکه شده است و هنوز وثایق لازم از سوی معاونت مالی و سازمان املاک تهیه نشده است. در صورتی که این پول تزریق شود، میتوان بخشی از کارهای توسعهای را انجام داد، اما هنوز این پول همچنان در بانک بلوکه است و مدیران سازمان املاک وعده دادهاند که در حال پیگیری مشکل هستند.
نظر شما